contact button

facebook button

twitter button

Zelftest parate kennis digitale fotografie (antwoorden)

  1. 1. Noem drie manieren om de scherptediepte bij het maken van een foto te beinvloeden.
  1. 2. U kiest bij het maken van een landschaps- opname voor veel scherptediepte.
    Is dat bijvoorbeeld:
    a. diafragma 2.8
    b. diafragma 16
  1. 3. De minste beeldruis krijgt u bij:
    a. 100 Iso
    b. 400 Iso
  1. 4. Noem ten minste drie instellingen van de Witbalans-functie in uw camera
  1. 5. In een 'donkere' situatie moet u een foto maken, bijvoorbeeld van het inwendige van een grote schuur. U mag niet flitsen. Noem ten minste twee manieren om dit probleem op te lossen.
  1. 6. Heeft het zin om bij voetbalwedstrijden, 's avonds als het donker is, vanaf de tribune, te flitsen? Waarom (niet)?

 

Uitslag Zelftest parate kennis digitale fotografie

1. De brandpuntsafstand tot het object (ofwel, het aantal millimeters dat uw objectief verwijderd is van het object). Bij compactcamera's betekent dat: de mate van inzoomen; bij spiegelreflexen betekent dat de afstand van uw objectief tot het object;
uw afstand tot het object;
de diafragmakeuze.

2. Diafragma 16.

3. 100 Iso.

4. daglicht (zonnig)
daglicht (bewolkt, schemer, zonsondergang)
gloeilamp
TL-licht
flitslicht
automatische witbalans
aangepaste witbalans

5. We noemen er drie: om meer licht te krijgen kunt u: a. het diafragma meer open zetten, dus een grotere beeldopening te kiezen: diafragma 8 in plaats van 11 of 16; b. een langere belichtingstijd kiezen, dus bijvoorbeeld 1/30 seconde, in plaats van 1/125 of 1/60; c. uw Iso waarde verhogen, bijvoorbeeld van 100 tot 200 of 400 Iso.

6. Dat heeft geen enkele zin. Ten eerste heeft de flitser op de camera maar een bereik van ongeveer vijf meter. Bovendien is het stadion zo goed verlicht dat u dit 'extra' licht niet nodig heeft. Probeer in dit soort situaties de flitser uit te schakelen in de Instellingen van de camera.

Powered by CouchCMS